Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Δημοτικής Ενότητας Γαζίου (ΣΒΑΚ)
Περιγραφή
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας προωθούν τα ήπια μέσα κυκλοφορίας, όπως το περπάτημα, το ποδήλατο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και περιορίζουν την εξάρτηση από το αυτοκίνητο και το μηχανοκίνητο δίκυκλο. Είναι υπέρ του πεζού, του ποδηλάτη και του επιβάτη των ΜΜΜ και όχι εναντίον του ΙΧ.
Εστιάζουν στην εξυπηρέτηση των μετακινήσεων των ανθρώπων κατά προτεραιότητα έναντι της εξυπηρέτησης των οχημάτων στο διαθέσιμο αστικό χώρο, με στόχο την καλύτερη ποιότητα ζωής.
Η Βιώσιμη κινητικότητα (περπάτημα, ποδήλατο, δημόσια συγκοινωνία) αποτελεί θεμέλιο της ανθρώπινης και πολιτισμένης πόλης. Το Σύστημα των Μεταφορών σχεδιάζεται με βάση τις ανάγκες του ανθρώπου και όχι του οχήματος.
Αναλυτική Περιγραφή
Το ΣΒΑΚ είναι ένα στρατηγικό σχέδιο και όχι μία μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα.
Το στρατηγικό αυτό σχέδιο πρέπει να παράξει ένα συγκεκριμένο όραμα για τις μεταφορές και την κινητικότητα σε μία δεδομένη περιοχή παρέμβασης, με δεδομένους στόχους και αναλυτική περιγραφή πλαισίου μέτρων, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις των κατοίκων και φορέων της περιοχής. Το όραμα αυτό μπορεί να έχει ορίζοντα δετίας, ΙΟετίας ή 20ετίας και οφείλει να παρακολουθείται και αξιολογείται διαρκώς ως προς το ποσοστό ολοκλήρωσής του.
Το ΣΒΑΚ δίνει τη δυνατότητα στους δήμους να προχωρήσουν σε ρυθμίσεις και να χρηματοδοτηθούν για έργα όπως: αναπλάσεις δρόμων, δημιουργία πεζοδρομίων, πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων, δημιουργία διασταυρώσεων, νέων διαδρομών μέσων μεταφοράς, διαμόρφωση στάθμευσης για όλα τα μέσα και πολλά άλλα...
Κύριοι Στόχοι
Ενίσχυση των δημόσιων μέσων μεταφοράς.
Προώθηση των μη μηχανοκίνητων τρόπων μετακίνησης όπως πεζή, ποδήλατο, Ε.Π.Η.Ο.
Εξασφάλιση της προσβασιμότητας, της ασφάλειας και προστασίας στο δίκτυο μεταφορών για ΟΛΟΥΣ τους χρήστες.
Καλύτερη διαχείριση της πρόσβασης των οχημάτων διανομής.
Οργάνωση της στάθμευσης.
Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για τη βελτίωση της χρήσης του οδικού δικτύου, την υποστήριξη της συνδυασμένης χρήσης των μέσων μεταφοράς και τον σχεδίασμά των αστικών μεταφορών.
Προαγωγή της οδικής ασφάλειας των χρηστών και ευάλωτων χρηστών της οδού.
Μείωση της κυκλοφορίας των μηχανοκίνητων οχημάτων, κυρίως ιδιωτικής χρήσης.
Προώθηση της ηλεκτροκίνησης και των εναλλακτικών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών.
Χρηματοδοτικό Εργαλείο: Ως Στρατηγικά Σχέδια, τα ΣΒΑΚ αποτελούν χρηματοδοτικά εργαλεία για την υλοποίηση έργων και εκπόνησης μελετών που σχετίζονται με τη βιώσιμη κινητικότητα. Τα επόμενα χρηματοδοτικά προγράμματα τύπου ΕΣΠΑ θα χρηματοδοτούν υποδομές, έργα και δράσεις που σχετίζονται με την κινητικότητα και τις μεταφορές, μόνο αν ο Δήμος διαθέτει ΣΒΑΚ. Συνεπώς, δίνεται η δυνατότητα στον Δήμο να απορροφήσει ευρωπαϊκούς/ κοινοτικούς πόρους και να τους αξιοποιήσει στην πόλη για έργα υποδομών, αναπλάσεων, κλπ.
Το ΣΒΑΚ επιχειρεί μέσα από συγκεκριμένες/α προτεραιότητες, στόχους , μέτρα, πολιτικές και έργα να αλλάξει την πόλη σε θέματα μετακινήσεων και ποιότητας ζωής & να αναπτύξει ολοκληρωμένη τη στρατηγική & να λειτουργήσει ως εργαλείο χρηματοδότησης.