Πρόκειται για την πορεία που σύμφωνα με τον Πλάτωνα πραγματοποιούσε ο Μίνωας κάθε εννέα χρόνια από την Κνωσό, για να επισκεφτεί τον πατέρα του τον Δία στην Ίδη και να τον συμβουλευτεί για θέματα νόμων και δικαίου. Οι δήμοι Μαλεβιζίου και Ανωγείων έχουν συμφωνήσει από κοινού στην ανάδειξη του “Πλατωνικού δρόμου του Μίνωα”, που πρώτος επισήμανε ο αείμνηστος καθηγητής Γ. Σακελλαράκης, στοχεύοντας στη καθιέρωση ενός νέου πολιτιστικού – φυσιολατρικού προορισμού, που θα προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά τους σπουδαίους τόπους, της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και της κρητικής μυθολογίας, αλλά και να απολαύσει τη μοναδική φύση του Ψηλορείτη.
Η πρώτη αυτή αναβίωση ενός σημαντικού τμήματος της “ιεράς πορείας” των Μινωιτών, περιλάμβανε 5ωρη πεζοπορία, η οποία έχει ως αφετηρία τον αρχαιολογικό χώρο της Ζωμίνθου και τελικό προορισμό τον Κρουσώνα.
Στο μέσον περίπου της διαδρομής, στο ξωκλήσι της Αγίας Μαρίνας στο Λιβάδι, ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Κώστας Μαμουλάκης, υποδέχτηκε τους περιπατητές και τους πρόσφερε παραδοσιακό κέρασμα από τοπικά εδέσματα του γυναικείου συνεταιρισμού “Κρουσανιώτισσα”. Το παρόν έδωσαν και πολλοί κάτοικοι της περιοχής, ο αντιδήμαρχος Κ. Φασουλάκης (ο οποίος και συμμετείχε στην πορεία), ο πρόεδρος της Δ.Ε.Υ.Α.Μ. Φ. Σαββάκης, ο πρόεδρος του Δ.Ο.Π.Π.ΑΝ. Γ. Αεράκης, η αντιπρόεδρος του Οργανισμού Μ. Αντωνογιαννάκη, ο πρόεδρος του Δ.Δ. Κρουσώνα Γ. Βογιατζάκης και Γαζίου Β. Απλαδά (που επίσης συμμετείχε στην πορεία), ο δημοτικός σύμβουλος Γ. Μακριδάκης, κ.α.
Τη σημαντική αυτή εκδήλωση της αναβίωσης της πλατωνικής διαδρομής του Μίνωα στήριξαν με τη συμμετοχή τους οι κινήσεις Ενεργών Πολιτών «Malevistas» και «Minoistas».
Η Πλατωνική διαδρομή του Μίνωα
Η διαδρομή από τον Κρουσώνα στη Ζώμινθο και από εκεί στο Ιδαίο Άντρο, αποτελεί για πολλούς επιστήμονες, με πρώτο τον Γιάννη Σακελλαράκη, τον αρχαίο δρόμο που ακολουθούσαν διαχρονικά οι κάτοικοι της Κνωσού και της ενδοχώρας της, για την ανάβαση τους στο σπουδαίο ιερό σπήλαιο της Ίδης. Η ανακάλυψη της Ζωμίνθου, που αποτελούσε βέβαιο σταθμό των προσκυνητών του Ιδαίου Άντρου, στο μέσον περίπου αυτής της διαδρομής, αποτελεί μια ακόμη επιβεβαίωση αυτής της θεωρίας.
Ο ίδιος δρόμος ταυτίζεται από πολλούς μελετητές με την πορεία που ακολουθούσε ο βασιλιάς Μίνωας (“Μίνως Εννέωρος”) κάθε εννέα χρόνια, από την Κνωσό στο Ιδαίο Άντρο, για να πάρει τους Νόμους από τον πατέρα του τον Δία.
Η πορεία αυτή θεωρείται ότι περιγράφεται και από τον Πλάτωνα σε έναν από τους Διαλόγους του, που υποτίθεται πως εξελίσσεται κατά την διάρκεια της ανάβασης από την Κνωσό στο Ιδαίο Άντρο. Στη συζήτηση αυτή, που αφορά τους Νόμους, παίρνουν μέρος ένας ανώνυμος Αθηναίος -πιθανώς ο ίδιος ο Πλάτωνας-, ο Κρητικός Κλεινίας και ο Σπαρτιάτης Μέγγιλος. Στην δεκάωρη περίπου πορεία που περιγράφεται, δίνονται στοιχεία που θυμίζουν ακόμη και σήμερα την περιοχή: οι εύφοροι “λειμώνες”, όπως το “Κρουσανιώτικο Λιβάδι” και τα άλση, τα ψηλά δέντρα, και ιδίως τα κυπαρίσσια, που φύονται και σήμερα στις πλευρές του φαραγγιού του Κρουσώνα.
Η μακραίωνη λατρευτική χρήση του Ιδαίου Άντρου για τρεις και πλέον χιλιετίες -από τη Μινωική δηλαδή Εποχή μέχρι και τους Ρωμαϊκούς Χρόνους-, όχι μόνο από Κρήτες πιστούς αλλά και από τους λαούς ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου, καθιστά τη διαδρομή από τον Κρουσώνα προς το Ιδαίο ως μια από τις σημαντικότερες αλλά και διαχρονικότερες προσκυνηματικές διαδρομές της Κρήτης και της Ελλάδας.
Τελευταία τροποποίηση: